آژانس مسافرتی پارمیدا

خدمات مسافرتی ترکیه و دیگر کشورهای جهان

آژانس مسافرتی پارمیدا

خدمات مسافرتی ترکیه و دیگر کشورهای جهان

دیدنی های آنتالیا

۱- آنتالیا ساید

در مجموع یکی از شناخته شده ترین مناطق گردشگری ترکیه به شمار می آید. این منطقه بندری در عین حال منطقه ای تاریخی و باستانی نیز محسوب گردیده ، و در معنای لغوی به معنای درخت انار می باشد.امروزه این منطقه بدلیل ویرانه های باستانی ، ساحل ماسه ای ، مغازه های بی شمار و امکاناتی که جهت رفاه گردشگران ارائه می دهد به یک مرکز توریستی مهم تبدیل شده است. تعداد بی شمار مغازه ، کافه و رستوران ، که همگی دارای چشم انداز زیبا از دریا می باشد زیبائی این منطقه را دو چندان نموده است.مغازه هایی که در اطراف خیابانهای پارک قرار گرفته اند با فروش جواهرات زیبا و وسایل چرمی متنوع خدمات خوبی را به مشتریان ارائه می نمایند.تالار تآتر تزئین شده با ستو نهای زیبا ، در این منطقه از جمله زیباترین و بزرگترین تالارها بشمار می آید.بازار معبد آپولو و گورستان که در نزدیکی دریا قرار دارد از مناطق تاریخی دیگر این منطقه به شمار می آید.   

... 

۲- حمام رومیها  

در این حمام که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می شود مجموعه ای از بهترین آثار باستان شناسی گرد هم آورده شده است. در شرق منطقه سیده-دش Side و در میان جنگل های درختان کاج اقامتگاه Sorgun - سورگون که شامل تیتریین گل - Titiyoneol به معنای گل لرزان با (پرچم آبی و دارای ساحل آرام) و(کیزیل آگاچ) بوده قرار گرفته است که به دلیل دارا بودن سواحل ماسه ای و دریای آرام و آبی خود بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.این مناطق دارای فضای آرامش بخشی است. علاوه برآن کلیه امکانات تفریحی و آسایشی نیز در این منطقه وجود دارد.  

۳- غار کارائین  

یکی دیگر از مناطق دیدنی آنتالیا غار کارائین است که در فاصله 30 کیلومتری شهر آنتالیا شرق کوه چان قرار دارد. از خصوصیات در خور توجه این مکان تعلق آن به دوران پارینه سنگی می باشد. غار کارائینی از جمله قدیمی ترین مکانهای سکونت انسانها در کشور ترکیه می باشد. این مکان دارای یک ورودی مجزا است که با نور خورشید روشن می شود که در ادامه به 3 تالار بهم پیوسته منتهی می گردد. در داخل موزه کوچک که در کنار درب ورودی این غار قرار دارد برخی از آثار باستانی که قدمت آنها به 160.000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد وجود دارد. ویرانه های شهر ترسوس با قرار گرفتن در بلندای یک فلات 1050 متری در ناحیه غربی کوهستان گوللوک از جمله نقاط دیدنی دیگر این منطقه است. کوهستان گوللوک داخل پارک ملی م- ت گلوک واقع در شمال غربی شهر آنتالیا قرار گرفته است. ابنیه تاریخی این شهر در حصار چشم اندازی بدیع و زیبا قرار گرفته است. در بخش ورودی این پارک موزه طبیعی حیات وحش نیز قرار دارد.  

۴-پارک ملی  

در 92 کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد. این پارک شامل دره ای با انواع گونه های جانوری و گیاهی زیبا است. در کنار این پارک تنگه ای 14 کیلومتری وجود دارد که به موازات رودخانه کوپرو امتداد می یابد. عمق این تنگه در بعضی از مناطق به 400 متر هم می رسد. رستورانهای موجود در کنار این تنگه با پخت و سرو غذاهای دریایی جلوه دیگری را به این منطقه بخشیده است. پل - Oluk الوک که ساخت آن به دوران رومیان برگشته و بر روی تنگه قرار دارد.
به همراه پل(بوروم) که بر روی رود( Kocadere - کجا دره) بنا شده از شاهکارهای معماری عهد باستان به شمار می آیند.از پارک ملی این امکان را خواهید داشت تا به 2 منطقه دیگر نیز بروید. یکی از این مناطق شهر باستانی سلگه و کوههای dedegōl – ددگل) است که قله dedegōl - ددگل را با 2992 متر ارتفاع بعنوان بلندترین قله این کوهستان در خود جای داده است.و دیگر شهر مهم و باستانی( Pisidia - پیسیدیا) (Altınkaya - آلتین کایا) می باشد که در منطقه شمال غربی تنگه کوپرولو در پارک ملی قرار دارد. دسترسی به این مکان از طریق جاده ای پیچ در پیچ ممکن می باشد.
دیوارهای شهر با برج های چسبیده به آن ، آب انبارها ، معبد زئوس ، بازار ، استادیوم ، تآترهای کاشی کاری شده با کاشی های برجسته و گورستان از جمله بقایایی دیدنی موجود در این منطقه می باشد. این شهر تجاری در ارتفاع 950 متری جای گرفته است.مورخان همواره اعتقاد داشته اند که در گذشته سلگه مستقیماً با آنتالیا معاملات تجاری داشته و همین معاملات تجاری موجبات رشد اقتصادی این شهر را فراهم آورده است. شهر سلگه بوسیله (Lydian - لیدینها) اداره می شده است.   

۵- موزه آتاتورک 

موزه دیگری که در این شهر وجود دارد موزه آتاتورک می باشد. این موزه محل نگهداری وسایلی است که در گذشته مورد استفاده بنیان گزار جمهوری ترکیه یعنی آتاتورک قرار می گرفته است.
6- غار دامالاش  

این غار مکان مناسبی است برای گردشگران که در آن علاوه بر دیدن مناظر خارق العاده طبیعی امکان دیدن سنگهائی تغییر شکل یافته نیز وجود دارد. در این غار دیوارهای سنگی که به طرز خارق العاده ای در طول زمان تغییر شکل داده تصاویر بسیار زیبایی را خلق کرده اند.در همین محدوده موزه باستان شناسی و قوم نگاری نیز وجود دارد که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نمی باشد. (این موزه همه روزه بجز روزهای دوشنبه جهت بازدید گردشگران باز می باشد). از مکانهای دیدنی دیگر این منطقه 3 غار دریائی بنام های Fosforlu Mağra - فسفرلوماعارا به معنای غار فسفری با ترکیبات سنگی درخشان و شب تابی که در خود جای داده است.( Kızlar Mağrası - کیزلارماعاراسی) غار دخترها که در گذشته محل نگهداری اسرای زن توسط دزدان دریائی به شمار می آمده است و عاشیک لا ر ماعاراسی می باشد که دسترسی به این 3 غار با قایق امکان پذیر خواهد بود.
7-مسجد کنگره دار  

ییولی میناره لی توسط سلطان علاء الدین کی قباد سلطان سلجوقی در قرن 13 در مرکز شهر بنا نهاده شد. این مسجد با مناره های زیبایش امروز به یک سمبل در شهر آنتالیا تبدیل شده است. مدرسه کاراتای - مدرسه علوم دینی که در منطقه داخل قلعه کاله ایچی قرار دارد. این مدرسه از همان ابتداء در زمینه حکاکی بر روی سنگ در زمره بهترین مدارس در دوران سلجوقیان به شمار می آمده است . از دیگر مناطق دیدنی شهر می توان به 2 مسجد که در زمان عثمانیان سا خته شده نیز اشاره کرد. یکی از آنها مسجد مراد پاشا است که در قرن 16 ساخته شد و دیگری مسجد Tekeli - تکلی محمد پاشا که در قرن 18 بنا شده است میباشد. این مساجد از لحاظ کاشیکاری در نوع خود یک شاهکار هنری محسوب می گردند. در کنار بندرگاه شهر مسجد باشکوه دیگری بنام اسکله - Iskeleقرار دارد که مربوط به اواخر قرن 19 است. این مسجد از سنگهای بریده شده با چهارستون تشکیل شده که در بالای چشمه ای طبیعی بنا شده است. برج هیدیرلیک- Hidirlik که احتمالاً در قرن 2 به عنوان مقری برای استفاده از فانوس دریایی مورد استفاده قرار می گرفته است نیز از جمله نقاط دیگر دیدنی این شهر است.  

8-کسیک مناره  

به معنای مناره های بریده شده می باشد که در گذشته بعنوان کلیسا از آن استفاده می شده است. این اثر در واقع نمایانگر تاریخ کهن شهر که زمان رومی ها، بیزانس، سلجوقیان، عثمانی ها تا به امروز را شامل میشود، می باشد. هنگامیکه امپراتور ها دریان در سال 130 بعد از میلاد در شهر (فاسیلین) از استان آنتالیا دیدن کرد بافتخار او دروازه ای با سه طاق و ستونهای تزئین شده بنا گردید. در آن زمان این دروازه تنها راه ورودی به شهر به شمار میآمد. امروزه دو برج دروازه و قسمتهائی از دیوار مربوطه را می توان در کنار بندرگاه مشاهده نمود. برج ساعت هم نمادی دیگر از این شهر است که هم چنان در میدان کاله کاپیسی بعنوان سمبل صلابت و پایداری جای خود را در این شهر قدیمی حفظ کرده است. پارک های آتاتورک و کاراعلی اوغلو با آن گلهایی زیبا و رنگارنگ ، آب های درخشان اطراف خلیج و کوههای زیبا با مناظر نادر خود همگی وسیله ای است تا این شهر را به یک تفریگاه زیبا و مشهور تبدیل نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.