آژانس مسافرتی پارمیدا

خدمات مسافرتی ترکیه و دیگر کشورهای جهان

آژانس مسافرتی پارمیدا

خدمات مسافرتی ترکیه و دیگر کشورهای جهان

دیدنی های قبرس ترک

گیرنه Kyrenia

یکی از معروف‌ترین شهرهای قبرس شهر گیرنه می‌باشد که مناظر زیبای توأمان کوه و دریای آن بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این شهر در کنار جذابیت‌های طبیعی خود دارای امکان تاریخی و فرهنگی دیدنی نیز می‌باشد. تاریخ این شهر باستانی به اواخر جنگ تروژان بازگشته و طبق آخرین یافته‌های باستان‌شناسی، این منطقه زیستگاه و محل اسکان انسان‌ها در عصر حجر (3000 تا 5800 سال قبل از میلاد مسیح) بوده است. 

فاماگوسا FAMAGUSTA

منطقه فاماگوستا با داشتن سواحل متعدد و زیبا همراه با شنهای طلایی و ظاهری بکر و طبیعی مورد علاقه و توجه بسیاری از تورست‌ها فرار گرفته است. زمان پیدایش فاماگوستا به 300 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد که در آن زمان به  Arsino  واژه‌ای یونانی معروف بوده و بعد‌ها به بندرگاه مهمی تبدیل گردیده است.

در شمال شهر فاماگوستا و در نزدیکی سواحل کارپاس منطقه ایست از بقایای شهر باستانی سالامیس شهری که از حدود هزار و صد سال قبل از میلاد پایتخت قبرس بشمار می آمده و در قلمرو امپراطوریهای آسور، مصر، ایران(پرسیا) و روم باستان قرار داشته است. اما سالامیس با گذشت قرون متمادی همچنان زنده و پابرجاست. این منطقه زیبای باستانی در بیشه زارهای اطراف می‌موسا واقع شده. بقایای آثار باستانی همچنین سکه‌های طلایی که متعلق به سالهای 411 و 374 قبل از میلاد می‌باشد بیانگر اهمیت باستانی این شهر در روزگاران کهن می‌باشد.

نیکوزیا NICOSIA

نیکوزیا پایتخت و بزرگترین شهر قبرس شمال می‌باشد. این شهر دارای جمعیتی در حدود 73000 نفر بوده و ساختامان‌های اداری دولتی، دفاتر نمایندگی‌های کشورهای خارجی و همچنین مقر سازمان ملل در این شهر واقع گردیده‌اند.

شهر نیکوزیا تنها پایتخت دوتکه بوده در دنیا می‌باشد که نیمی از آن در اختیار قبرس ترک و نیم دیگری از آن در اختیار قبرس یونانی می‌باشد بطوریکه این دو تکه توسط نوار سبز مرزی به دو نیم تقسیم گردیده است. طبق توافقات بین دو کشور، از سال 2003 عبور مرور شهروندان هر دو منطقه به یکدیگر بدون نیاز به مجوز  و تنها با کارت شناسایی صورت می‌پذیرد.

معماری باستانی نیکوزیا

برج و باروهای این شهر در سال 1570 میلادی توسط Venetians بنا شده و بواسطۀ 12 برج کل شهر را دربر می‌گیرد. در داخل حصار دیوارهای شهر نمونه‌های بسیار زیبایی از الگوهای معماری گوتیک و عثمانی قابل مشاهده می‌باشد. از این آثار می‌توان به مسجد Selimiye St. Sophia Cathedral، کاروانسرای Buyuk Han، اقامتگاه Kumarcilar، موزۀ Sufi Mevlana و تعداد زیاد دیگری از این آثار اشاره نمود.

همانند سایر شهرهای قبرس که بیش از 300 سال تحت حکمرانی دولت عثمانی قرار داشته‌اند، این شهر نیز در عین داشتن هویتی ترکی از پیشینۀ غنی چند فرهنگی در کنار  چارچوب‌های فرهنگی و مذهبی عثمانی برخوردار گردیده است.

ایسکله

چشم‏اندازی بکر و تماشایی که لاک‏پشت‏ها در آنجا زیست می‏کنند و خیال و رویا در آنجا شکل می‏گیرد. هزاران منظره عجیب و بی‏نهایت زیبا همراه با دهکده‏های باستانی، قصر سلطنتی، مقبره‏ها و همچنین خرابه‏هایی که یادگارهایی از دوران باشکوه گذشته است.

گوزلیورت Güzelyurt

گوزلیورت یا  Moephou در شمال غربی قبرس واقع شده و دورتادور با درختان مرکبات پوشیده است.این مکان توسط اسپارتان‌ها که همراه با خود عبادت به افرودیت را آورده‌اند پیدا شده است. بیشتر از نصف محصولات مرکبات قبرس از این ناحیه برداشت می شود. 

 

از میان پلاژهای معروف قبرس شمال، می‌توان به پلاژهای زیر اشاره کرد:

•پلاژ دنیز کیزی در 5 کیلو متری گیرنه

•پلاژه مارا مونته در 9 کیلومتری غرب گیرنه

•پلاژه کاملوت  7کیلومتری گیرنه

•پلاژه اسکیپ 8 کیلو متری گیرنه

•پلاژه القادی 17 کیلو متری شرق گیرنه

•پلاژ آکا پولکو 2 کیلومتری گیرنه

•پلاژ سالامس شرق گیرنه

•پلاژ کارپاس در شرق گیرنه 

 

در بازدید خود از شهر نیکوزیا، اماکن زیر را از یاد نبرید:

بدستان Bedesten

بلدیه بازاری Belediye Pazari (Municipal Market)

بیوک هان Büyük Han (Grand Inn)

سیتی والز City Walls

عمارت درویش پاشا Derviş Paşa Mansion

کومورچیلر هان Kumarcilar Han (Gambler’s Inn)

لوسیگنان هاوس Lusignan House

موزه مولوی تکه Museum of Mevlevi Tekke

مسجد سلمیه Selmiye Mosque

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.